Afvalinzameling

Het verwerken van restafval kost veel geld en is slecht voor het milieu. Restafval is het afval wat in de grijze rolemmer gaat. Ander afval levert juist geld op omdat het opnieuw gebruikt kan worden. Denk bijvoorbeeld aan plastic, drankkartons of metaal. 

Hoe minder restafval u hebt, hoe minder vaak u uw grijze rolemmer door ons hoeft te laten legen. Dat zorgt voor minder kosten om het afval te verwerken. Ook is het beter voor het milieu.

Maar u kunt zo ook zelf geld besparen! Want u betaalt voor elke keer dat u uw grijze rolemmer laat legen of restafval in de ondergrondse container stort. Als u dit minder doet hoeft u dus ook minder te betalen.

Tarieven

Hieronder leest u wat u over 2022 betaalt voor de inzameling van huishoudelijk afval. De tarieven bestaan uit twee delen.

Eén deel is een vast jaarbedrag. Het andere deel is een bedrag voor elke keer dat u uw grijze rolemmer laat legen of afval in een ondergrondse container stort. U betaalt geen extra kosten voor het legen van uw GFT (groene) rolemmer of uw rolemmer voor plastic afval en drankkartons (met het oranje deksel).

Wilt u een extra rolemmer? Dan betaalt u voor een extra grijze rolemmer € 188,61 per jaar, voor een groene rolemmer € 93,36.

Tarieven 2022

  • Vast bedrag per jaar voor een 1- of 2-persoons huishouden: € 188,61.
  • Vast bedrag per jaar voor een 3- of meer persoons huishouden: € 239,82.
  • Bedrag per keer dat de grijze rolemmer geleegd wordt: € 6,37.
  • Bedrag per storting in een ondergrondse container: € 1,59.
  • Grofvuil ophalen € 93,33 per m3

In 2022 betaalt u het vaste bedrag, dus € 188,61 of € 239,82. Ook betaalt u in 2022 het bedrag voor het totaal aantal keer dat u uw grijze rolemmer in 2021 hebt laten legen of restafval in de ondergrondse container hebt gestort. Dit betaalt u met de aanslag gemeentelijke heffingen die u in februari ontvangt.

Het bedrag voor het totaal aantal keer dat u uw grijze rolemmer in 2021 hebt laten legen of restafval in de ondergrondse container hebt gestort, betaalt u met de gemeentelijke heffingen in februari 2022.

Tarieven 2021

U betaalt in februari 2022 het bedrag voor het totaal aantal keer dat uw grijze rolemmer is geleegd of het totaal aantal stortingen in een ondergrondse container. Voor 2021 gelden deze bedragen:

  • Bedrag per keer dat de grijze rolemmer (restafval) geleegd wordt: € 6,28.
  • Bedrag per storting in de ondergrondse container: € 1,57.

Afvalpas of rolemmer kwijt

  • Voor een verloren/kwijtgeraakte afvalpas wordt € 15,22 in rekening gebracht.
  • Voor een kwijtgeraakte/gestolen rolemmer wordt € 30,94 in rekening gebracht.

Hebt u een vraag, bent u een rolemmer of tag kwijt of wilt u een extra rolemmer?

Dan kunt u contact opnemen met ons Serviceteam. Dat kan door online een ‘Servicemelding’ te doen.

U kunt het Serviceteam ook bellen op telefoonnummer (0111) 452 111. Ons Serviceteam is op maandag tot en met donderdag bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur en op vrijdag tot 16.00 uur.

Inloggen met DigiD Servicemelding Inloggen met eHerkenning Niveau 2+ Servicemelding

Hebt u grofvuil? Dan kunnen wij het bij u ophalen. Ook kunt u grofvuil zelf gratis naar de milieustraat brengen. Het adres van de milieustraat is Deltastraat 37 Zierikzee.

Op 3 februari, 7 april, 2 juni, 4 augustus, 6 oktober en 1 december 2022 rijden we rond om grofvuil op te halen. Welk afval halen we dan wel en niet op?

  • Fijn huishoudelijk restafval, dat in de grijze rolemmer gaat, halen we dan niet op.
  • Ook halen we dan geen puin, vriezers, koelkasten of fornuizen op. Deze kunt u zelf gratis inleveren bij de milieustraat.
  • Matrassen halen we tijdens deze ronde wel voor u op. Matrassen tellen mee in het aantal m3.
  • Matrassen kunt u ook zelf gratis bij de milieustraat inleveren.

Hebt u grofvuil dat u op deze dagen op wilt laten halen? Dan kunt u met de knop hier onder daar een afspraak voor maken. Zorg dat uw grofvuil voor 07.30 uur aan de straatkant klaarstaat. Onze vrachtwagen moet goed bij het afval kunnen.

U betaalt € 93,33 per m3 grofvuil. U ontvangt van ons een rekening nadat we het grofvuil bij u hebben opgehaald.

Inloggen met DigiD Afspraak maken Inloggen met eHerkenning Niveau 2+ Afspraak maken

Woont u in de binnenstad van Zierikzee en hebt u tuinafval? Dan kunt u voor fijn tuinafval, zoals bladeren en gras, een gratis big bag van ons krijgen. Grof tuinafval, zoals takken, kunt u gratis bij de milieustraat brengen.

Wilt u een big bag? Dan kunt u die bij ons Serviceteam aanvragen. Dit kan met de knop hier onder. U kunt ook naar ons Serviceteam bellen op telefoonnummer (0111) 452 111. Ons Serviceteam is op maandag tot en met donderdag bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur en op vrijdag tot 16.00 uur.

Big bag laten legen

Wilt u uw big bag laten legen? Neem dan contact op met ons Serviceteam. Dat kan met de knop hier onder. Vraagt u dit voor donderdag 12.00 uur aan? Dan legen we de big bag al op vrijdag.

Hebt u een afspraak om de big bag te legen? Zet dan uw big bag pas op die dag langs de weg. Zorg dat onze vrachtwagen er bij kan komen. U kunt de big bag met een kruiwagen naar de afgesproken plek brengen.

Inloggen met DigiD Big Bag aanvragen of laten legen

In de afval-app of op de website van afvalkalender.schouwen-duiveland.nl leest u welk afval in welke rolemmer hoort.