Verhuizing doorgeven
- Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. Doe dit op zijn laatst 5 dagen na uw verhuizing.
- U kunt uw verhuizing ook al eerder doorgeven. Dit kan maximaal 4 weken voor de datum van uw verhuizing.
- Het doorgeven van een verhuizing is gratis.
Ik ga bij iemand wonen, hoe geef ik dat door?
Als u bij iemand gaat wonen, kiest u voor de optie 'ik ga verhuizen (eventueel met gezinsleden) en inwonen op een nieuw adres'. Upload dan het volgende bij uw aangifte:
- Een schriftelijke toestemming van de hoofdbewoner.
- Een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner.
Wie mag een verhuizing doorgeven?
De volgende personen mogen een verhuizing doorgeven:
- Iedereen van 16 jaar en ouder voor zichzelf.
- Samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar. Alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen.
- De ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen.
- Ouder(s) voor inwonende meerderjarige kinderen. Alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen.
- Meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s). Alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen.
- De curator voor een persoon die onder curatele staat.
- Het hoofd van de instelling voor personen die in een instelling wonen.
Wilt u zich voor het eerst laten inschrijven in Nederland of verhuist u terug naar Nederland? Dan moet u binnen 5 dagen na aankomst melding immigratie of hervestiging doen. Dit doet u met de knop hieronder. Als wij uw melding hebben ontvangen, nemen wij contact met u op om een afspraak te maken. U moet dan persoonlijk naar het gemeentehuis komen. Inschrijven is gratis en verplicht.
U kunt zich alleen inschrijven als de volgende voorwaarden voor u gelden:
- U bent van plan het volgende half jaar minstens 4 maanden in Nederland te wonen.
- U moet de Nederlandse nationaliteit hebben of u mag rechtmatig in Nederland wonen.
- Uw identiteit moet kunnen worden vastgesteld. Hiervoor hebt u een geldig identiteitsbewijs nodig.
- U moet zelf langskomen, iemand anders kan de inschrijving niet voor u regelen.
- Als u zich in Schouwen-Duiveland wilt inschrijven, moet u een adres hebben in Schouwen-Duiveland.
- Als u zich samen met uw partner en/of kinderen wilt inschrijven, moeten zij ook bij de afspraak zijn. Voor elke persoon moet u een aparte melding maken.
Inschrijving voor tijdelijk verblijf (korter dan 4 maanden)
Wilt u voor een periode korter dan 4 maanden in Nederland wonen? Schrijf u dan in als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit kan alleen bij een gemeente met een loket voor niet-ingezetenen. De gemeente Schouwen-Duiveland heeft geen loket voor niet-ingezetenen. Op de website van de Rijksoverheid kunt u vinden waar het mogelijk is om u in te schrijven. Als u bent ingeschreven krijgt u uw burgerservicenummer (BSN).
Ik kom vanuit Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Sint Eustatius of Saba
Vraag eerst een bewijs van uitschrijving aan in het land waar u vandaan komt. Maak daarna pas een melding voor inschrijving in Schouwen-Duiveland. Zonder het bewijs van uitschrijving kan de gemeente u niet inschrijven.
Ik kom niet uit de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland of IJsland
Dan moet u bij de inschrijving bewijzen dat u rechtmatig in Nederland verblijft. Rechtmatig verblijf betekent; u hebt toestemming van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) om in Nederland te komen wonen. Dit laat u zien met:
- een geldig paspoort en een Nederlandse verblijfsvergunning;
- een geldige verblijfsaantekening (schriftelijke beslissing) van de IND; of
- een geldige machtiging tot voorlopig verblijf (MVV-sticker) in uw paspoort.
Nadat u melding hebt gedaan, nemen wij contact met u op voor het maken van een afspraak.
Hoe lang duurt het voordat u ingeschreven staat in de Basis Registratie Personen (BRP)?
U ontvangt maximaal 4 weken na de datum waarop u hier bent komen wonen een brief van ons. Hierin vindt u uw persoonslijst en een uittreksel met uw BSN.
Verhuizen naar het buitenland wordt ook wel emigreren genoemd. U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland bent. Dit hoeft niet een aaneengesloten periode te zijn.
U kunt uw emigratie online doorgeven als de emigratie geldt voor alle bewoners van het adres. Doe dit binnen 5 dagen vóór uw vertrek.
Woont u met meer personen op een adres en gaat niet iedereen met u mee? Dan moet iedereen die wél meegaat persoonlijk naar het gemeentehuis komen. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. U moet hiervoor een afspraak maken bij Burgerzaken. Dat doet u met de knop hieronder. Neem een geldig identiteitsbewijs mee naar uw afspraak.
Wie kan een emigratie doorgeven?
- Iedereen die 16 jaar of ouder is.
- Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar.
- Als u op hetzelfde adres woont; ouders en hun meerderjarig(e) kind(eren), echtgenoten of geregistreerde partners.
Sommige personen mogen emigratie doorgeven voor iemand anders:
- Het hoofd van een instelling voor gezondheidszorg voor een persoon die daar woont.
Aangifte van emigratie door een gemachtigde is niet mogelijk