Verhuizing doorgeven

  • Geef uw verhuizing door aan de gemeente waar u gaat wonen. Doe dit op zijn laatst 5 dagen na uw verhuizing.
  • U kunt uw verhuizing ook al eerder doorgeven. Dit kan maximaal 4 weken voor de datum van uw verhuizing.
  • Het doorgeven van een verhuizing is gratis.
Inloggen met DigiD Verhuizing doorgeven (Verwijst naar een externe website)

Ik ga bij iemand wonen, hoe geef ik dat door?

Als u bij iemand gaat wonen, kiest u voor de optie 'ik ga verhuizen (eventueel met gezinsleden) en inwonen op een nieuw adres'. Upload dan het volgende bij uw aangifte:

Wie mag een verhuizing doorgeven?

De volgende personen mogen een verhuizing doorgeven:

  • Iedereen van 16 jaar en ouder voor zichzelf.
  • Samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar. Alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen.
  • De ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen.
  • Ouder(s) voor inwonende meerderjarige kinderen. Alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen.
  • Meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s). Alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen.
  • De curator voor een persoon die onder curatele staat.
  • Het hoofd van de instelling voor personen die in een instelling wonen.

Wilt u zich voor het eerst laten inschrijven in Nederland of verhuist u terug naar Nederland? Dan moet u binnen 5 dagen na aankomst melding immigratie of hervestiging doen. Dit doet u met de knop hieronder. Als wij uw melding hebben ontvangen, nemen wij contact met u op om een afspraak te maken. U moet dan persoonlijk naar het gemeentehuis komen. Inschrijven is gratis en verplicht.

U kunt zich alleen inschrijven als de volgende voorwaarden voor u gelden:

  • U bent van plan het volgende half jaar minstens 4 maanden in Nederland te wonen.
  • U moet de Nederlandse nationaliteit hebben of u mag rechtmatig in Nederland wonen.
  • Uw identiteit moet kunnen worden vastgesteld. Hiervoor hebt u een geldig identiteitsbewijs nodig.
  • U moet zelf langskomen, iemand anders kan de inschrijving niet voor u regelen.
  • Als u zich in Schouwen-Duiveland wilt inschrijven, moet u een adres hebben in Schouwen-Duiveland.
  • Als u zich samen met uw partner en/of kinderen wilt inschrijven, moeten zij ook bij de afspraak zijn. Voor elke persoon moet u een aparte melding maken.

Inschrijving voor tijdelijk verblijf (korter dan 4 maanden)

Wilt u voor een periode korter dan 4 maanden in Nederland wonen? Schrijf u dan in als niet-ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP). Dit kan alleen bij een gemeente met een loket voor niet-ingezetenen. De gemeente Schouwen-Duiveland heeft geen loket voor niet-ingezetenen. Op de website van de Rijksoverheid(Verwijst naar een externe website) kunt u vinden waar het mogelijk is om u in te schrijven. Als u bent ingeschreven krijgt u uw burgerservicenummer (BSN).

Ik kom vanuit Aru­ba, Cu­ra­çao, Sint Maar­ten, Bo­nai­re, Sint Eusta­ti­us of Saba

Vraag eerst een bewijs van uitschrijving aan in het land waar u vandaan komt. Maak daarna pas een melding voor inschrijving in Schouwen-Duiveland. Zonder het bewijs van uitschrijving kan de gemeente u niet inschrijven.

Ik kom niet uit de Europese Unie, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland of IJsland

Dan moet u bij de inschrijving bewijzen dat u rechtmatig in Nederland verblijft. Rechtmatig verblijf betekent; u hebt toestemming van de Immigratie- en Naturalisatiedienst(Verwijst naar een externe website) (IND) om in Nederland te komen wonen. Dit laat u zien met:

  • een geldig paspoort en een Nederlandse verblijfsvergunning;
  • een geldige verblijfsaantekening (schriftelijke beslissing) van de IND; of
  • een geldige machtiging tot voorlopig verblijf (MVV-sticker) in uw paspoort.

Nadat u melding hebt gedaan, nemen wij contact met u op voor het maken van een afspraak.  

Hoe lang duurt het voordat u ingeschreven staat in de Basis Registratie Personen (BRP)?

U ontvangt maximaal 4 weken na de datum waarop u hier bent komen wonen een brief van ons. Hierin vindt u uw persoonslijst en een uittreksel met uw BSN.

Inloggen met DigiD Melding immigratie of hervestiging (Verwijst naar een externe website) Melding zonder DigiD (Verwijst naar een externe website)

Verhuizen naar het buitenland wordt ook wel emigreren genoemd. U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland bent. Dit hoeft niet een aaneengesloten periode te zijn.

U kunt uw emigratie online doorgeven als de emigratie geldt voor alle bewoners van het adres. Doe dit binnen 5 dagen vóór uw vertrek.

Woont u met meer personen op een adres en gaat niet iedereen met u mee? Dan moet iedereen die wél meegaat persoonlijk naar het gemeentehuis komen. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. U moet hiervoor een afspraak maken bij Burgerzaken. Dat doet u met de knop hieronder. Neem een geldig identiteitsbewijs mee naar uw afspraak.

Wie kan een emigratie doorgeven?

  • Iedereen die 16 jaar of ouder is.
  • Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar.
  • Als u op hetzelfde adres woont; ouders en hun meerderjarig(e) kind(eren), echtgenoten of geregistreerde partners.

Sommige personen mogen emigratie doorgeven voor iemand anders:

  • Het hoofd van een instelling voor gezondheidszorg voor een persoon die daar woont.

Aangifte van emigratie door een gemachtigde is niet mogelijk

Inloggen met DigiD Emigratie doorgeven (Verwijst naar een externe website)