Parkeervignet

Waarvoor en wie?

Met een parkeervignet kunt u als inwoner van de gemeente in de gemeente Schouwen-Duiveland met een lager tarief parkeren op de betaalde parkeerplaatsen. U hoeft maar 1 keer te betalen en kunt dan het hele jaar gratis parkeren. Hebt u in 2022 ook een parkeervignet gekocht? Dan kunt u deze voor 2023 verlengen.

Voorwaarden parkeervignet

  • Vraagt u een parkeervignet aan? Dan moet u ook ingeschreven te staan op het adres in de gemeente.
  • De auto moet op uw naam geregistreerd staan. Hebt u een leaseauto? Voeg dan het leasecontract toe bij uw aanvraag. Is de auto van een medebewoner? Voeg dan een kentekenbewijs toe. Deze extra informatie hebben wij niet nodig als u al een ander parkeerproduct hebt gekocht. Uw auto staan dan namelijk al geregistreerd.
  • U kunt maximaal 2 vergunning per adres aanvragen.
  • U hoeft dan op betaalde parkeerplaatsen op het hele eiland geen parkeerbonnetje meer te kopen.
  • Met het vignet kunt u op de betaalde parkeerplaatsen in de kernen per keer maximaal 2 of 4 uur parkeren met een parkeerschijf. Hebt u bijvoorbeeld in Zierikzee geparkeerd? Dan mag u daarna, op dezelfde dag, nog een keer maximaal 2 of 4 uur op een andere parkeerplaats parkeren.
  • Op de betaalde parkeerplaatsen bij het strand is er geen maximale parkeertijd en kunt u dus onbeperkt parkeren.
  • De verschillende betaalde parkeerplaatsen zijn op kaart aangeven.
Inloggen met DigiD Parkeervignet aanvragen

Wat kost een vignet?

Een parkeervignet kost € 30. Voor een tweede vignet voor een tweede auto betaalt u € 105,60.
Het vignet geldt voor het hele jaar.

Online verlengen

Hieronder ziet u welke stappen u doorloopt om uw parkeervignet te verlengen:

  • 1. Ga naar de volgende website: parkeren.schouwen-duiveland.nl
  • 2. Kies voor "particulieren"
  • 3. Klik op "Inloggen met DigiD"
  • 4. Log in met uw DigiD
  • 5. Onder het kopje "Uw producten" ziet u uw parkeervignet staan
  • 6. Klik op het knopje "Verlengen" achter het vignet dat u wilt verlengen (auto 1 en/of auto 2)
  • 7. Doorloop nu alle stappen door steeds op "Volgende stap" te klikken.

Het parkeervignet deel 2 is komen te vervallen. U kunt met het vignet in 2023 in de kernen en bij de stranden parkeren.

Nadat u alle stappen hebt doorlopen en betaald hebt, is uw nieuwe en digitale parkeerproduct meteen actief.

Om het voor u makkelijker te maken, hoeft u geen verschillende inloggegevens meer te gebruiken.  U ontvangt hier meer informatie over in de bevestigingsmail die u krijgt na de verlenging.

Kunt u uw parkeervignet niet zelf online verlengen?

Vindt u het lastig om dit zelf online te regelen? Of is er niemand die u hiermee kan helpen? Dan bent u natuurlijk welkom op het gemeentehuis. Bij onze balie Burgerzaken helpen we u graag verder. U kunt een afspraak maken door te bellen met ons Serviceteam via telefoonnummer (0111) 452 111.

  • Stap 1 parkeren.schouwen-duiveland.nl
    Log in met DigiD. Zo controleren we of u inderdaad inwoner van de gemeente Schouwen-Duiveland bent. Bent u dat? Dan opent het systeem en gaat u automatisch door naar stap 2.
  • Stap 2 Productkeuze
    Hier ziet u al uw beschikbare producten. Kies hier voor het parkeervignet.
  • Stap 3 Zonekeuze
    U hebt 1 keuze in dit deel.
  • Stap 4 Periode
    Kies voor de ingangsdatum.
    De einddatum wordt automatisch bepaald.
  • Stap 5 Controle
    Voer het kenteken van het voertuig waar u het vignet voor aanvraagt in. Druk dan op de knop 'kenteken controleren'. Het systeem controleert vervolgens of de auto op uw naam staat. Als dat niet zo is dan geeft het systeem u de mogelijkheid om een leasecontract of werkgeversverklaring toe te voegen.
  • Stap 6 Samenvatting
    Controleert u alle gegevens die u aan ons doorgeeft. Klopt alles? Vink ‘ja’ aan.
  • Stap 7 Financieel
    Op het opgegeven e-mailadres dat geregistreerd staat bij uw DigiD ontvangt u een bevestiging. Leest u deze goed door. Daarin staat uitgelegd dat uw vignet nog niet compleet is.

    Ontvangt u geen bevestiging? Het kan zijn dat de spamfilter van uw provider deze tegenhoudt. Controleer eerst de spambox van uw e-mail.

    Ontbreekt daar de bevestiging ook? Dan kunt u met uw DigiD opnieuw inloggen via parkeren.schouwen-duiveland.nl. Dan ziet u uw aangeschafte parkeerproducten op een rijtje. Klik op het nummer van het product. Onder het kopje 'Documenten' vindt u de bevestigingen van uw aankopen. U kunt de bevestiging ook downloaden. Hierin staan de inloggegevens. Deze hebt u nodig hebt bij het aan- en afmelden op het moment dat u uw parkeervignet gebruikt.

U kunt het parkeervignet heel makkelijk aanvragen of verlengen. We raden u aan om eerst het stappenplan hierboven goed door te lezen voordat u start met het aanvragen of verlengen. Bent u niet in de mogelijkheid dit digitaal aan te vragen of vindt u het lastig? Dan helpen wij u graag verder bij de balie Burgerzaken in het gemeentehuis. U kunt hiervoor een afspraak met ons maken. U kunt ook naar ons Serviceteam bellen op telefoonnummer (0111) 452 111. Dit kan op maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 17.00 uur en op vrijdag tot 16.00 uur.

U kunt het het vignet vanaf 1 januari tot en met 31 december 2023 gebruiken voor betaalde parkeerplaatsen in de kernen en bij het strand. Houd er rekening mee dat u met het vignet op de parkeerplaatsen in de kernen per parkeeractie maximaal 2 uur kunt parkeren. Van 1 november tot en met 31 maart kunt u in Zierikzee maximaal 4 uur parkeren met het parkeervignet. De starttijd van het parkeren geeft u aan met een parkeerschijf. U hoeft uw parkeertijd dus niet meer digitaal aan te melden. 

Het gebruik van het parkeervignet is gewijzigd.

  • Het aanmelden van uw parkeertijd vervalt. U hoeft dus niet meer via de website of telefonisch uw kenteken aan te melden als u parkeert.
  • Parkeert u in de kernen? Gebruik dan een parkeerschijf om aan te geven vanaf hoe laat uw voertuig geparkeerd staat.
  • Het deel 2 vignet voor de stranden komt te vervallen. U hebt dus nog maar 1 vignet. Hiermee kunt u in de kernen en bij de stranden parkeren.
  • Met het vignet kunt u van 1 april tot en met 31 oktober maximaal 2 uur per parkeeractie parkeren. Van 1 november tot en met 31 maart mag u in Zierikzee maximaal 4 uur per parkeeractie met uw vignet parkeren.

Hoe controleren wij?

Uw kenteken staat geregisterd in het systeem van onze parkeercontroleurs. Als zij uw kenteken invoeren, zien zij uw registratie. In de kernen plaatst u ook een parkeerschijf achter uw voorruit om uw parkeertijd aan te geven

Hebt u een vraag?

Wilt u een parkeervignet kopen bij de balie Burgerzaken? Dan kunt u een afspraak maken. Of hebt u een algemene vraag over het vignet? Neem dan contact op met het Serviceteam via telefoonnummer (0111) 452 111.

Ik heb een andere auto. Hoe kan ik het kenteken in mijn parkeervignet wijzigen?

Ga naar https://parkeren.schouwen-duiveland.nl/

  • Log in met DigiD'.
  • Kies 'uw producten'.
  • Kies het vignet of de vignetten waar u het kenteken van wilt wijzigen
  • Kies 'wijzig kenteken'.
  • Voer uw nieuwe kenteken(s) in.
  • Klik op 'controle RDW’.
  • Klik vervolgens op 'OK'.
  • Klik op 'volgende stap'.
  • Het kenteken is gewijzigd.

Ik heb mijn bevestiging niet ontvangen?

Het kan zijn dat de spamfilter van uw e-mail deze tegenhoudt. Controleer dus eerst de spambox van uw e-mail.

Ontbreekt daar de bevestiging ook? Dan kunt u met DigiD opnieuw inloggen via parkeren.schouwen-duiveland.nl

Dan ziet u uw aangeschafte parkeerproducten op een rijtje. Klik op het nummer van het product. Onder het kopje 'Documenten' vindt u de bevestigingen van uw aankopen. U kunt de bevestiging ook downloaden. Hierin staan de inloggegevens die u nodig hebt bij het aan- en afmelden op het moment dat u uw parkeervignet gebruikt.

Hoe lang mag ik parkeren met een vignet op een betaalde parkeerplaats?

  • Op de betaalde parkeerplaatsen in de kernen kunt u met het vignet maximaal 2 uur aaneengesloten parkeren. Van 1 november tot en met 31 maart kunt u in Zierikzee maximaal 4 uur met het parkeervignet parkeren. Wanneer u bv. maximaal 2 of 4 uur hebt geparkeerd in Zierikzee mag u daarna, die zelfde dag nogmaals voor maximaal 2 of 4 uur op een andere parkeerplaats parkeren.
  • Op betaalde parkeerplaatsen bij het stand is de parkeertijd onbeperkt.

Ik rijd naar een betaalde parkeerplaats op het strand of in een kern wat moet ik doen?

Betaalde parkeerplaats kern

Parkeert u op een betaalde parkeerplaats in een kern met uw vignet? Plaats dan een parkeerschijf met de starttijd achter uw voorruit. U hoeft zich vanaf 2023 niet meer digitaal aan te melden.

Betaalde parkeerplaats strand

Parkeert u bij het strand? Dan kunt u met het vignet op een betaalde parkeerplaats bij het strand de hele dag parkeren. Aanmelden is niet nodig

Ik heb een vraag

Hebt u een vraag over het aan of afmelden op een betaalde parkeerplaats?. Beldan met onze helpdesk (0111) 452 254. Deze is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar.

Voor alle overige vragen kunt u contact opnemen met ons Serviceteam, op telefoonnummer (0111) 452 111.

Hebt u een vraag?

Hebt u een vraag? Of wilt u hulp met het online of telefonisch aanmelden bij aankomst op een betaalde parkeerplaats in de kern? Dan kunt u bellen naar de helpdesk op telefoonnummer (0111) 452 254. Deze is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar.

Hebt u een vraag over de online registratie of een algemene vraag over het vignet? Dan kunt u contact opnemen met ons Serviceteam, op telefoonnummer (0111) 452 111. Dit kan op maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 17.00 uur en op vrijdag tot 16.00 uur.

Hebt u geen DigiD of kunt u niet online betalen? Dan kunt u een afspraak maken bij de balie Burgerzaken met 1 van de knoppen hieronder. Ook kunt u bellen met ons Serviceteam, op telefoonnummer (0111) 452 111.

Afspraak maken

Inloggen met DigiD Afspraak maken Afspraak maken zonder DigiD