Bezoekers- en mantelzorgvergunning

Waarvoor en voor wie?

Met een bezoekersvergunning en mantelzorgvergunning kan uw bezoek of mantelzorger parkeren in het vergunninghoudersgebied waar u woont of uw bedrijf gevestigd is.

Voorwaarden voor een bezoekersvergunning  en mantelzorgvergunning

  • Vraagt u de bezoekersvergunning of mantelzorgvergunning aan? Dan moet u of uw bedrijf ingeschreven staan op het adres waar u de vergunning voor aanvraagt.
  • Hebt u een 2e woning in onze gemeente? En staat u niet ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Schouwen-Duiveland? Dan moet u een kopie van het koopcontract toevoegen bij uw aanvraag.
  • U moet zelf de kentekens van uw bezoekers activeren. Dan kan via 'Melden parkeeractie'.
  • U kunt maximaal 10 voertuigen tegelijk activeren.
  • U kunt uw saldo met maximaal 125 parkeer uren opwaarderen
  • De bezoekersvergunning geldt alleen voor parkeerplaatsen binnen het vergunninghouders waar u woont of uw bedrijf gevestigd is.
  • De verschillende vergunningshoudersgebieden zijn op kaart aangeven.
  • Vanaf 2023 is de papieren kraskaarten vervallen. We vervangen deze voor een online bezoekersvergunning en mantelzorgvergunning.
  • Als u een mantelzorgvergunning aanvraagt vragen wij om een motivatie die we toetsen.

Kosten

Product Prijs
Bezoekersvergunning per uur € 0,50 maximaal € 150 of 300 uur. Wordt per minuut afgerekend.
Mantelzorgvergunning per uur € 0,15. Wordt per minuut afgerekend.

Registreren voor vergunning

Om vergunningen te kunnen kopen moet u zich eerst registreren in het parkeerloket van de gemeente Schouwen-Duiveland.

U gaat naar de website https://parkeren.schouwen-duiveland.nl/

  • Stap 1: Start
    Daar logt u in met uw DigiD code. De website controleert dan of u inwoner in het centrum van Zierikzee bent.
     
  • Stap 2: Productkeuze
    U kiest dan voor het product ‘bezoekersvergunning’.
     
  • Stap 3: Zonekeuze
    U kunt slechts 1 zone kiezen voor de vergunning 'Zierikzee’.
     
  • Stap 4: Periodekeuze
    U kunt zich registreren voor de vergunning.
     
  • Stap 5: Samenvatting
    Controleer alle gegevens die u aan ons doorgeeft. Klopt alles? Vink ’ja’ aan.
     
  • Stap 6: Bevestiging op uw e-mailadres
    U bent geregistreerd en ontvangt een bevestiging per e-mail op het e-mailadres wat bekend is bij DigiD.
    Ontvangt u geen bevestiging? Het kan zijn dat de spamfilter van uw provider deze tegenhoudt. Controleer eerst de spambox van uw e-mail.
    Ontbreekt daar de bevestiging ook? Dan kunt u met uw DigiD opnieuw inloggen via parkeren.schouwen-duiveland.nl. Dan ziet u uw aangeschafte parkeerproducten op een rijtje. Klik op het nummer van het product. Onder het kopje 'Documenten' vindt u de bevestigingen van uw aankopen. U kunt de bevestiging ook downloaden. Hierin staat ook hoe u online kunt inloggen om een vergunning te kopen.

Vindt u het lastig om uw registratie online te regelen? Dan helpen we u graag verder aan de balie Burgerzaken in het gemeentehuis. U moet hiervoor een afspraak maken. U kunt ook naar ons Serviceteam bellen op telefoonnummer (0111) 452 111. Dit kan op maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 17.00 uur en op vrijdag tot 16.00 uur.
Neem uw paspoort of identiteitskaart mee naar uw afspraak.

Inloggen met DigiD Afspraak maken Afspraak maken zonder DigiD

Krijgt u mantelzorg?

Het aantal uren vergunning dat u kunt kopen voor uw mantelzorger is onbeperkt. Bovendien betaalt u een lager tarief. De persoon die mantelzorg krijgt, moet de vergunning aanvragen. U moet namelijk uitleggen waarom u deze kaarten wilt ontvangen. Registreren kan online maar ook bij de balie Burgerzaken in het gemeentehuis. Het registreren kost u niets.

Online registreren mantelzorgvergunning

U gaat naar de website parkeren.schouwen-duiveland.nl.

  • Stap 1 : Start
    Daar logt u in met uw DigiD code. De website controleert dan of u inwoner bent.
  • Stap 2: Productkeuze
    U kiest voor het product ‘Mantelzorg’.
  • Stap 3: Zonekeuze
    U kunt slechts 1 zone kiezen voor de Mantelzorgvergunning.
  • Stap 3: Periode
    U kunt zich registreren voor de mantelzorgvergunning. De einddatum wordt automatisch ingevuld.
  • Stap 4: Bewijslast
    Leg uit waarom u zich wilt registreren om mantelzorgvergunningen te kopen.
  • Stap 5: Samenvatting
    Controleer alle gegevens die u aan ons doorgeeft. Klopt alles? Vink ‘ja’ aan.
  • Stap 6: Validatie
    Uw aanvraag wordt in behandeling genomen. Een medewerker van de gemeente controleert uw aanvraag. Is deze akkoord? Dan ontvangt u een bevestiging op het e-mailadres dat bekend is bij DigiD. In deze e-mail vindt u inloggegevens. U kunt daarmee telefonisch en online een vergunning kopen voor uw mantelzorger. 

Bent u geregistreerd? Dan kunt u bezoekersvergunningen kopen voor maximaal 125 uur.

U kiest zelf uw eigen parkeertijd en betaalt u dus per minuut. Het grootste voordeel hiervan is dat uw bezoeker of mantelzorger alleen betaalt voor de tijd die hij of zij echt parkeert en bij u is. Komt uw bezoeker of mantelzorger in de avond of nacht aan? Dan meldt u deze aan en kiest u een eindtijd. Deze mag in de volgende dag liggen. Net als voorheen betaalt u tussen 19:00 en 07:00 uur niets voor de parkeertijd van uw bezoeker of mantelzorger. Het aanmelden is noodzakelijk voor de controles van onze handhavers. Als zij controleren in de vroege ochtend of avond moet voor hen duidelijk zijn dat een voertuig er mag staan.

Kopen kan op 2 manieren. We leggen beide manieren aan u uit.

Online kopen

U gaat naar de website parkeren.schouwen-duiveland.nl/DVSPortal.

Hier voert u de inloggegevens in. Deze vindt u in de bevestiging die gestuurd is naar het e-mailadres dat bekend is bij DigiD. Of die u kreeg van de medewerker Burgerzaken toen u zich daar registreerde.

Het is belangrijk dat u in eerste instantie een bedrag op uw account zet. Misschien heeft u dit al gedaan toen u zich registreerde bij de balie Burgerzaken. Heeft u dat toen niet gedaan of zich online geregistreerd volg dan de volgende stappen:

  • U klinkt links bovenin op het “hamburgermenu” (4 streepjes in grijs vakje). Kies opwaarderen.
  • U kunt saldo op uw account zetten om een vergunning te kopen.
  • Vervolgens kunt u een vergunning kopen op diezelfde pagina. Houdt het kenteken van de auto bij de hand.

Telefonisch kopen

Vindt u het prettig als iemand u helpt met het online regelen van een vergunning voor uw bezoek? Neem contact met ons op via telefoonnummer (0111) 452 254
Dit nummer is 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar.

Geef uw persoonlijke inloggegevens door aan de telefonist. Deze gegevens vindt u in de bevestiging van uw registratie. Deze ontving u in uw e-mail of van de medewerker bij de balie Burgerzaken. Houd ook het kenteken van het vervoermiddel van uw bezoeker bij de hand. Samen met u koopt de telefonist de bezoekersvergunning. Het bedrag kunt u online betalen.

Kunt u niet online betalen? Registreert u zich dan bij de balie Burgerzaken voor de bezoekersvergunning. Een medewerker biedt u dan gelijk de mogelijkheid om een saldo op uw account te zetten voor het kopen van bezoekersvergunningen. U kunt voor maximaal 125 uur op uw account zetten.  Het voordeel is dat u dan telefonisch een bezoekersvergunning kunt kopen. Het bedrag voor de vergunning wordt na uw aankoop van uw saldo geboekt. U hoeft dus niets meer online te betalen. U kunt maximaal 125 uur aan digitale bezoekersvergunningen per jaar kopen voor uw bezoek.

Controle bezoekers- en mantelzorgvergunning

De vergunning is digitaal dus u hoeft niets in uw auto te leggen.
Onze parkeercontroleur zet bij zijn controle het kenteken in zijn systeem. Het systeem geeft dan aan of er  een bezoekers- of mantelzorgvergunning gekocht is.

Oude kraskaarten

Hebt u nog oude kraskaarten? Dan kunt u deze nog inleveren.
Het geld dat u voor een kraskaart hebt betaald, krijgt u van ons terug. Vult u daarvoor het onderstaande formulier in:

Formulier retour oude kraskaarten (pdf, 63 KB)

Vragen of meer informatie?

Hebt u een vraag of wilt u hulp met het online of telefonisch kopen van een mantelzorg- of bezoekersvergunning?
Dan kunt u bellen naar de helpdesk (0111) 452 254. Deze is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar.

Hebt u een vraag over de online registratie of het kopen van een bezoekers of mantelzorgvergunning?
Dan kunt u contact opnemen met ons Serviceteam, op telefoonnummer (0111) 452 111.
Dit kan op maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 17.00 uur en op vrijdag tot 16.00 uur.

Hebt u geen DigiD of kunt u niet online betalen?
Dan kunt u een afspraak maken bij onze balie Burgerzaken. Of bellen met het Serviceteam, op telefoonnummer (0111) 452 111.

Inloggen met DigiD Afspraak maken Afspraak maken zonder DigiD