Afval

Omschrijving

Vanaf 1 januari 2018 is de inzameling van huishoudelijk afval binnen onze gemeente veranderd. Met het project ‘Afval scheiden loont’ willen we u - de inwoners van Schouwen-Duiveland - helpen en stimuleren uw afval beter te scheiden. Het verwerken van restafval kost veel geld en is slecht voor het milieu. Ander afval, zoals plastic, drankkartons of metaal, levert juist weer geld op omdat het opnieuw gebruikt kan worden. Het minder vaak aanbieden van restafval (dus uw grijze rolemmer buiten zetten) zorgt voor minder kosten om afval te verwerken, is beter voor het milieu en het kan u zelfs geld besparen. Want, hoe minder vaak u uw grijze rolemmer buiten zet of restafval in de ondergrondse container stort, hoe minder u uiteindelijk hoeft te betalen.

Hoe werkt het?

Welk afval mag nou in welke rolemmer? Op welke dag wordt mijn rolemmer gepleegd? Antwoorden op deze en andere veelgestelde vragen kunt u terugvinden op de pagina 'Aanbieden rolemmer en veelgestelde vragen'. Op de website afvalkalender.schouwen-duiveland.nl kunt u met uw postcode en huisnummer zien wanneer uw rolemmer geleegd wordt. Daarnaast is er een handige app 'Afval Schouwen-Duiveland'. Via deze app ontvangt u bijvoorbeeld een melding wanneer u welke rolemmer buiten moet zetten. De app is te installeren via de Play Store (Google) of App Store (Apple).

Wat moet ik doen?

Hebt u een vraag, bent u een rolemmer kwijt of wilt u een extra rolemmer? Klik dan op de knop ‘Melding Servicelijn’ in het rechtermenu op deze pagina. U kunt de Servicelijn ook telefonisch bereiken op telefoonnummer (0111) 452 111. De Servicelijn is op maandag tot en met donderdag bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur en op vrijdag tot 16.00 uur.

Wat kost het?

Afvalstoffenheffing 2020

In 2020 betaalt u de onderstaande tarieven voor de inzameling van huishoudelijk afval. De tarieven bestaan uit een vast jaarbedrag en een bedrag voor elke keer dat u uw grijze rolemmer laat legen of afval in een ondergrondse container stort. U betaalt geen extra kosten voor het legen van uw GFT (groene) rolemmer of uw rolemmer voor plastic afval en drankkartons (met het oranje deksel). Alleen wanneer u een extra groene rolemmer aanvraagt, betaalt u € 184,93 per jaar voor de extra rolemmer.

Tarieven 2020

  • Vast bedrag per jaar voor een één- of tweepersoons huishouden: € 181,20.
  • Vast bedrag per jaar voor een drie- of meer persoons huishouden: € 230,40.
  • Bedrag per keer dat de grijze rolemmer geleegd wordt: € 6,12.
  • Bedrag per storting in een ondergrondse container: € 1,53.

In 2020 betaalt u het vaste bedrag, dus € 181,20 of € 230,40. Ook betaalt u in 2020 het bedrag dat gelijk staat aan het totaal aantal keer dat u uw grijze rolemmer in 2019 hebt laten legen of restafval in de ondergrondse container hebt gestort. Dit betaalt u met de aanslag gemeentelijke heffingen die u in februari ontvangt.

Het bedrag dat gelijk staat aan het totaal aantal keer dat u uw grijze rolemmer in 2020 hebt laten legen of restafval in de ondergrondse container hebt gestort, betaalt u met de gemeentelijke heffingen in februari 2021.

Tarieven 2019

Het aantal ledigingen van een rolemmer en/of het aantal stortingen in een ondergrondse container worden in februari 2020 in rekening gebracht. Voor deze variabele tarieven gelden de bedragen over 2019:

  • Bedrag per keer dat de grijze rolemmer (restafval) geleegd wordt: € 5,40.
  • Bedrag per storting in de ondergrondse container: € 1,35.

Afvalpas of rolemmer kwijt

  • Voor een verloren/kwijtgeraakte afvalpas wordt € 15 in rekening gebracht.
  • Voor een kwijtgeraakte/gestolen rolemmer wordt € 30 in rekening gebracht.