Kraskaarten digitaal Zierikzee

U woont in de binnenstad van Zierikzee of u hebt er een bedrijf. Dit is een gebied waar u alleen met een vergunning kunt parkeren. Voor uw bezoek of mantelzorger kunt u een digitale kraskaart kopen. Hiermee kunnen zij parkeren in het gebied voor vergunninghouders met uitzondering van de parkeerplaats Gasthuisboomgaard.

  • Ieder huishouden of ondernemer in de binnenstad van Zierikzee kan elk jaar maximaal 125 uur aan digitale kraskaarten kopen.
  • U kunt zowel een digitale kraskaart voor bezoekers als voor mantelzorgers kopen.
  • Voordat u een kraskaart kunt kopen, moet u zich eerst registeren. Voor het registreren hoeft u niets te betalen.

Registreren kraskaart

Voor uw bezoek kunt u maximaal 125 uur aan digitale kraskaarten kopen.

2022

U betaalt voortaan per minuut en dus nooit teveel.

Vanaf 14 april 2022 vervallen de tijdsblokken voor de digitale (mantelzorg) kraskaart. Vanaf dat moment kiest u zelf uw eigen parkeertijd en betaalt u dus per minuut. Het grootste voordeel hiervan is dat uw bezoeker of mantelzorger alleen betaalt voor de tijd die hij of zij echt parkeert en bij u is.

Hoe werkt het betalen per minuut?

  1. U meldt zich aan op de gebruikelijke manier via www.schouwenduiveland.nl/parkeeractie
  2. Kies een starten eindtijd voor uw bezoek.
  3. Voer het kenteken in.
  4. Rond af door u met de blauwe knop onderaan de pagina aan te melden.

Omdat de parkeeractie met uw kraskaart automatisch stopt op de door u gekozen eindtijd, hoeft u zich niet meer af te melden.
Gaat uw bezoek eerder weg? Dan kunt u de parkeeractie ook eerder stoppen. Dit doet u door weer in te loggen. Daarna kunt u de parkeeractie stoppen door op de rode knop onderaan de pagina te klikken. Het bedrag wat u niet gebruikt heeft blijft op uw account staan.
Blijft uw bezoeker langer? Kies dan opnieuw een eindtijd door bovenstaande stappen (1 t/m 4) te volgen.

In de ochtend hoeft u zich niet meer af te melden

Komt uw bezoeker of mantelzorger in de avond of nacht aan? Dan meldt u deze aan en kiest u een eindtijd. Deze mag in de volgende dag liggen. Net als voorheen betaalt u tussen 19:00 en 07:00 uur niets voor de parkeertijd van uw bezoeker of mantelzorger. Het aanmelden is noodzakelijk voor de controles van onze handhavers. Als zij controleren in de vroege ochtend of avond moet voor hen duidelijk zijn dat een voertuig er mag staan.

125 uur aan digitale kraskaarten voor bezoekers

Vanaf donderdag 14 april kunt u maximaal 125 uur aan digitale kraskaarten kopen. De kosten hiervoor worden van uw saldo afgehaald. Dit saldo kunt u net als voorheen aanvullen tot maximaal € 67,50 per jaar. Hebt u tussen 1 januari 2022 en 14 april 2022 al kraskaarten voor bezoekers gekocht? Dan blijft uw huidige saldo staan.

Digitale kraskaarten voor mantelzorgers

Ook voor de digitale mantelzorgkraskaart komen de tijdsblokken te vervallen. U kunt deze ook per minuut afrekenen. Dit werkt op dezelfde wijze als voor de normale digitale kraskaart. Zie hiervoor stappen 1 tot en met 4 onder het kopje ‘Hoe werkt het betalen per minuut’? Zo betaalt u alleen voor de tijd dat de mantelzorger echt bij u is. Het tarief per minuut komt overeen met bedrag van € 0,75 wat u eerst per 5 uur betaalde. Mantelzorgkraskaarten moet u wel apart aanvragen.
Meer informatie hierover leest u verdrop op deze pagina.

Voordat u een kraskaart kunt kopen, moet u zich eerst registreren. Dit kan online maar ook bij de balie Burgerzaken in het gemeentehuis. Het kost u niets.
Let op! Wilt u ook gebruikmaken van de mantelzorg kraskaart? Dit is een aparte registratie. Hierover leest u verderop meer.

Inloggen met DigiD Registreren kraskaart

U gaat naar de website https://parkeren.schouwen-duiveland.nl/

  • Stap 1: Start
    Daar logt u in met uw DigiD code. De website controleert dan of u inwoner in het centrum van Zierikzee bent.
     
  • Stap 2: Productkeuze
    U kiest dan voor het product ‘kraskaart’.
     
  • Stap 3: Zonekeuze
    U kunt slechts 1 zone kiezen voor de kraskaart ’Zierikzee’.
     
  • Stap 4: Periodekeuze
    U kunt zich registreren voor de kraskaart.
     
  • Stap 5: Samenvatting
    Controleer alle gegevens die u aan ons doorgeeft. Klopt alles? Vink ’ja’ aan.
     
  • Stap 6: Bevestiging op uw e-mailadres
    U bent geregistreerd en ontvangt een bevestiging per e-mail op het e-mailadres wat bekend is bij DigiD.
    Ontvangt u geen bevestiging? Het kan zijn dat de spamfilter van uw provider deze tegenhoudt. Controleer eerst de spambox van uw e-mail.
    Ontbreekt daar de bevestiging ook? Dan kunt u met uw DigiD opnieuw inloggen via parkeren.schouwen-duiveland.nl. Dan ziet u uw aangeschafte parkeerproducten op een rijtje. Klik op het nummer van het product. Onder het kopje 'Documenten' vindt u de bevestigingen van uw aankopen. U kunt de bevestiging ook downloaden. Hierin staat ook hoe u online kunt inloggen om een kraskaart te kopen.

Vindt u het lastig om uw registratie online te regelen? Dan helpen we u graag verder aan de balie Burgerzaken in het gemeentehuis. U moet hiervoor een afspraak maken. U kunt ook naar ons Serviceteam bellen op telefoonnummer (0111) 452 111. Dit kan op maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 17.00 uur en op vrijdag tot 16.00 uur.
Neem uw paspoort of identiteitskaart mee naar uw afspraak.

Inloggen met DigiD Afspraak maken Afspraak maken zonder DigiD

Kraskaart kopen

Bent u geregistreerd? Dan kunt u digitale kraskaarten kopen voor maximaal 125 uur..

2022

Vanaf 14 april 2022 vervallen de tijdsblokken voor de digitale (mantelzorg) kraskaart. Vanaf dat moment kiest u zelf uw eigen parkeertijd en betaalt u dus per minuut. Het grootste voordeel hiervan is dat uw bezoeker of mantelzorger alleen betaalt voor de tijd die hij of zij echt parkeert en bij u is.

Kopen kan op 2 manieren. We leggen beide manieren aan u uit.

Online kopen

U gaat naar de website parkeren.schouwen-duiveland.nl/DVSPortal.

Hier voert u de inloggegevens in. Deze vindt u in de bevestiging die gestuurd is naar het e-mailadres dat bekend is bij DigiD. Of die u kreeg van de medewerker Burgerzaken toen u zich daar registreerde.

Het is belangrijk dat u in eerste instantie een bedrag op uw account zet. Misschien heeft u dit al gedaan toen u zich registreerde bij de balie Burgerzaken. Heeft u dat toen niet gedaan of zich online geregistreerd volg dan de volgende stappen:

  • U klinkt links bovenin op het “hamburgermenu” (4 streepjes in grijs vakje). Kies opwaarderen.
  • U kunt saldo op uw account zetten om kraskaarten te kopen.
  • Vervolgens kunt u een kraskaart kopen op diezelfde pagina. Houdt het kenteken van de auto bij de hand.

Telefonisch kopen

Vindt u het prettig als iemand u helpt met het online regelen van een kraskaart? Neem contact met ons op via telefoonnummer (0111) 452 254
Dit nummer is 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar.

Geef uw persoonlijke inloggegevens door aan de telefonist. Deze gegevens vindt u in de bevestiging van uw registratie. Deze ontving u in uw e-mail of van de medewerker bij de balie Burgerzaken. Houd ook het kenteken van het vervoermiddel van uw bezoeker bij de hand. Samen met u koopt de telefonist de kraskaart. Het bedrag kunt u online betalen.

Kunt u niet online betalen? Registreert u zich dan bij de balie Burgerzaken voor de kraskaart. Een medewerker biedt u dan gelijk de mogelijkheid om een saldo op uw account te zetten voor het kopen van kraskaarten. U kunt voor maximaal 25 kaarten geld op uw account zetten.  Het voordeel is dat u dan telefonisch een kraskaart kunt kopen. Het bedrag voor de kraskaart wordt na uw aankoop van uw saldo geboekt. U hoeft dus niets meer online te betalen. U kunt maximaal 125 uur aan digitale kraskaarten per jaar kopen voor uw bezoek.

Kosten

Product Prijs
Kraskaart Westhoek, set van 10 € 7,50
Kraskaart Westhoek bedrijven € 7,50
Digitale kraskaart Zierikzee, per 5 uur / per uur € 2,50 / € 0,50
Digitale kraskaart Zierikzee mantelzorgers, per 5 uur / per uur € 0,75 / € 0,15

Hebt u een bedrijf in de binnenstad van Zierikzee? Dan kunt u zich ook registreren voor het gebruik van digitale kraskaarten.
Voor het registreren heeft u een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Deze kunt u aanvragen bij de gemeente. Dit kan via vraag aan de gemeente.

Welke gegevens hebben wij van u nodig?

  • Bedrijfsnaam
  • KvK-nummer
  • Adresgegevens van uw bedrijf
  • Emailadres.

Nadat wij deze gegevens hebben ontvangen, ontvangt u de inloggegevens en kunt zich registreren voor de digitale kraskaarten. Binnenkort is het ook mogelijk om met e-herkenning deze registratie te regelen.

Krijgt u mantelzorg? Voor uw mantelzorger kunt u voor maximaal 125 uur aan digitale kraskaarten kopen.

2022

Vanaf 14 april 2022 vervallen de tijdsblokken voor de digitale mantelzorg kraskaart. Vanaf dat moment kiest u zelf uw eigen parkeertijd en betaalt u dus per minuut. Het grootste voordeel hiervan is dat uw bezoeker of mantelzorger alleen betaalt voor de tijd die hij of zij echt parkeert en bij u is.

Het aantal kraskaarten dat u kunt kopen is onbeperkt. Bovendien betaalt u een lager tarief. De persoon die mantelzorg krijgt, moet de kraskaarten aanvragen. U moet namelijk uitleggen waarom u deze kaarten wilt ontvangen. Registreren kan online maar ook bij de balie Burgerzaken in het gemeentehuis. Het registreren kost u niets.

Online registreren kraskaart Mantelzorgers

U gaat naar de website parkeren.schouwen-duiveland.nl.

  • Stap 1 : Start
    Daar logt u in met uw DigiD code. De website controleert dan of u inwoner in het centrum van Zierikzee bent.
  • Stap 2: Productkeuze
    U kiest voor het product ‘Mantelzorg’.
  • Stap 3: Zonekeuze
    U kunt slechts 1 zone kiezen voor de Mantelzorg kraskaart: Zierikzee centrum.
  • Stap 3: Periode
    U kunt zich registreren voor de mantelzorg kraskaart. De einddatum wordt automatisch ingevuld.
  • Stap 4: Bewijslast
    Leg uit waarom u zich wilt registreren om mantelzorgkraskaarten te kopen.
  • Stap 5: Samenvatting
    Controleer alle gegevens die u aan ons doorgeeft. Klopt alles? Vink ‘ja’ aan.
  • Stap 6: Validatie
    Uw aanvraag wordt in behandeling genomen. Een medewerker van de gemeente controleert uw aanvraag. Is deze akkoord? Dan ontvangt u een bevestiging op het e-mailadres dat bekend is bij DigiD. In deze e-mail vindt u inloggegevens. U kunt daarmee telefonisch en online een kraskaart kopen voor uw mantelzorger. 

Online kopen

U gaat naar de website schouwen-duiveland.nl/parkeeractie.

Daar voert u de inloggegevens in. Deze vindt u in de ontvangstbevestiging die gestuurd is naar het e-mailadres dat bekend is bij DigiD. Of de ontvangstbevestiging die u hebt gehad van de medewerker Burgerzaken toen u zich registreerde.

Het is belangrijk dat u in eerste instantie een bedrag op uw account zet. Misschien heeft u dit al gedaan toen u zich registreerde bij de balie Burgerzaken. Heeft u dat toen niet gedaan of zich online geregistreerd volg dan de volgende stappen:

  • U klinkt links bovenin op het “hamburgermenu” (4 streepjes in grijs vakje). Kies opwaarderen.
  • U kunt saldo op uw account zetten om kraskaarten te kopen.
  • Vervolgens kunt u een kraskaart kopen op diezelfde pagina. Houdt het kenteken van de auto bij de hand.

Telefonisch kopen

Vindt u het prettig als iemand u helpt met het online regelen van een kraskaart? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer (0111) 452 254, dit nummer is 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar.

Geef uw persoonlijke inloggegevens door aan de telefonist. Deze gegevens vindt u in de bevestiging van uw registratie. Deze ontving u in uw e-mail of van de medewerker bij de balie Burgerzaken.

Houd ook het kenteken van het vervoermiddel van uw bezoeker bij de hand. Samen met u koopt de telefonist de kraskaart. Het bedrag kunt online betalen.

Kunt u niet online betalen? Registreert u zich bij de balie Burgerzaken voor de mantelzorg kraskaart. Een medewerker biedt u dan gelijk de mogelijkheid om een saldo op uw account te zetten voor het kopen van kraskaarten. Het voordeel is dat u dan telefonisch een kraskaart kunt kopen. Het bedrag voor de kraskaart wordt na uw aankoop van uw saldo geboekt. U hoeft dus niets meer online te betalen. U kunt voor uw mantelzorger onbeperkt kraskaarten kopen.

Voor wie is de digitale kraskaart?

Met een kraskaart kan uw bezoek dichtbij uw woning parkeren op een parkeerplaats voor vergunninghouders. Voor mantelzorgers is er een speciale kraskaart beschikbaar. Dit is een aparte registratie.

Waar kan uw bezoek parkeren met een digitale kraskaart?

Met een kraskaart kan uw bezoek parkeren in de straten met plekken voor vergunninghouders en op alle parkeerplaatsen, met uitzondering van de parkeerplaats Gasthuisboomgaard.

Hoe werkt het betalen per minuut?

  1. 1. U meldt zich aan op de gebruikelijke manier via www.schouwenduiveland.nl/parkeeractie
  2. 2. Kies een starten eindtijd voor uw bezoek.
  3. 3. Voer het kenteken in.
  4. 4. Rond af door u met de blauwe knop onderaan de pagina aan te melden.

Omdat de parkeeractie met uw kraskaart automatisch stopt op de door u gekozen eindtijd, hoeft u zich niet meer af te melden

Gaat uw bezoek eerder weg? Dan kunt u de parkeeractie ook eerder stoppen. Dit doet u door weer in te loggen. Daarna kunt u de parkeeractie stoppen door op de rode knop onderaan de pagina te klikken. Het bedrag wat u niet gebruikt heeft blijft op uw account staan. Blijft uw bezoeker langer? Kies dan opnieuw een eindtijd door bovenstaande stappen (1 t/m 4) te volgen.

Einde parkeertijd

De parkeertijd stopt vanzelf op de door u gekozen eindtijd. U hoeft zich niet meer af te melden.

Controle

De vergunning is digitaal dus u hoeft niets in uw auto te leggen.
Onze parkeercontroleur zet bij zijn controle het kenteken in zijn systeem. Het systeem geeft dan aan of er een digitale kraskaart gekocht is.

Vragen of meer informatie?

Hebt u een vraag of wilt u hulp met het online of telefonisch kopen van een (mantelzorg) kraskaart?
Dan kunt u vanaf 1 juli bellen naar de helpdesk (0111) 452 254. Deze is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar.

Hebt u een vraag over de online registratie of een vraag over de digitale kraskaart?
Dan kunt u contact opnemen met ons Serviceteam, op telefoonnummer (0111) 452 111.
Dit kan op maandag tot en met donderdag van 08.00 tot 17.00 uur en op vrijdag tot 16.00 uur.

Hebt u geen DigiD of kunt u niet online betalen?
Dan kunt u een afspraak maken bij onze balie Burgerzaken. Of bellen met het Serviceteam, op telefoonnummer (0111) 452 111.

Inloggen met DigiD Afspraak maken Afspraak maken zonder DigiD

Hoe waardeer ik mijn kraskaart op?

Online kopen

Ga naar de website www.schouwen-duiveland.nl/parkeeractie.

Hier voert u de inloggegevens in. Deze vindt u in de bevestiging die gestuurd is naar het e-mailadres dat bekend is bij DigiD. Of die u kreeg van de medewerker Burgerzaken toen u zich daar registreerde. Het is belangrijk dat u in eerste instantie een bedrag op uw account zet. Misschien hebt u dit al gedaan toen u zich registreerde bij de balie Burgerzaken. Hebt u dat toen niet gedaan ?Volg dan de volgende stappen:

  • U klinkt links bovenin op het “hamburgermenu” (4 streepjes in grijs vakje). Kies ‘Opwaarderen’.
  • U kunt saldo op uw account zetten om kraskaarten te kopen.
  • Vervolgens kunt u een kraskaart kopen op diezelfde pagina. Houdt het kenteken van de auto bij de hand.

Telefonisch kopen

Vindt u het prettig als iemand u helpt met het online kopen van een (mantelzorg) kraskaart? Neem contact met ons op via telefoonnummer (0111) 452 254. Dit nummer is 24 uur per dag 7 dagen per week bereikbaar.

Geef uw persoonlijke inloggegevens door aan de telefonist. Deze gegevens vindt u in de bevestiging van uw registratie. Deze ontving u in uw e-mail of van de medewerker bij de balie Burgerzaken. Houd ook het kenteken van het vervoermiddel van uw bezoeker bij de hand. Samen met u koopt de telefonist de kraskaart. Het bedrag kunt u online betalen.

Kunt u niet online betalen? Registreert u zich dan bij de balie Burgerzaken voor de kraskaart. Een medewerker biedt u dan gelijk de mogelijkheid om een saldo op uw account te zetten voor het kopen van kraskaarten.

Hoe zorg ik voor een snelkoppeling op mijn telefoon zodat ik makkelijk een kraskaart kan kopen?

Website op beginscherm iPhone/iPad zetten

  • Open de app waarmee u internet.
  • Open de site die op het beginscherm moet komen.
  • Tik onderin op de 'Deelknop'. Dat is het pictogram van een vierkant met het pijltje naar boven.
  • Tik op 'Zet op beginscherm'.
  • U ziet de naam die op het beginscherm zal komen en het website-adres. Tik op de naam om die te veranderen, bijvoorbeeld als het een heel lange naam is.
  • Tik op ‘Voeg toe’.

De website staat tussen de apps op het Beginscherm. Vindt u dit toch niet zo handig? Tik op de snelkoppeling en druk deze even in. Tik daarna op Verwijder Bladwijzer > Verwijder.

Website op Startscherm Android-toestel zetten

  • Open de browser Chrome.
  • Ga naar de website die u op het startscherm wilt plaatsen.
  • Tik rechtsboven op een pictogram met drie stipjes.
  • Tik op ‘Toevoegen aan startscherm’.
  • Geef de site een herkenbare titel of laat de standaardbenaming staan.
  • Tik op ‘Toevoegen’ en eventueel nogmaals op ‘Toevoegen’.

De site staat op het startscherm van het toestel. Vindt u dit toch niet zo handig? Tik langere tijd op de betreffende snelkoppeling. Sleep het item omhoog naar 'Verwijderen' of tik op Verwijd. uit Start.

Ik heb na mijn registratie geen bevestiging voor de kraskaart of mantelzorg kraskaart ontvangen?

Hebt u geen bevestiging van uw registratie voor de digitale kraskaart en/of digitale mantelzorg kraskaart ontvangen? Het kan zijn dat de spamfilter van uw e-mail deze tegenhoudt. Controleer eerst de spambox van uw e-mail. Zit de bevestiging daar ook niet in? Dan kunt u met uw DigiD opnieuw inloggen via parkeren.schouwen-duiveland.nl. Dan ziet u uw aangeschafte parkeerproducten op een rijtje. Klik op het nummer van het product. Onder het kopje 'Documenten' vindt u de bevestigingen van uw aankopen. U kunt de bevestiging ook downloaden. Hierin staan de inloggegevens die u nodig hebt voor het kopen van een digitale (mantelzorg)kraskaart.

Ik woon in de binnenstad, hoe registreer ik het kenteken van mijn bezoeker?

Zorg dat er geld op uw account staat. Zie hierboven de uitleg bij 'Hoe waardeer ik mijn kraskaart op?'. Ga naar de website www.schouwen-duiveland.nl/parkeeractie. U kunt per tijdvak een (mantelzorg) kraskaart kopen.

2022

Vanaf 14 april 2022 vervallen de tijdsblokken voor de digitale (mantelzorg) kraskaart. Vanaf dat moment kiest u zelf uw eigen parkeertijd en betaalt u dus per minuut. Het grootste voordeel hiervan is dat uw bezoeker of mantelzorger alleen betaalt voor de tijd die hij of zij echt parkeert en bij u is.

Voor de digitale kraskaart zijn er andere inloggegevens dan voor de digitale mantelzorg kraskaart. Dit zijn ook 2 aparte registraties. Welke inloggegevens u gebruikt hangt dus af van het bezoek dat bij u komt. De gegevens vindt u in de bevestiging die u ontvangen hebt. Geen bevestiging ontvangen zie vraag 3.

Ik heb een vraag

Hebt u een vraag over het aan of afmelden op een betaalde parkeerplaats? Bel  dan met onze helpdesk op telefoonnummer (0111) 452 254. Deze is 7 dagen per week 24 uur per dag bereikbaar.

Voor alle overige vragen kunt u contact opnemen met ons Serviceteam, op telefoonnummer (0111) 452 111.