Garantverklaring

Omschrijving

Met een bewijs van garantstelling stelt u zich garant voor de eventuele kosten of schulden, gemaakt door een buitenlandse bezoeker die een visum aanvraagt.

Bezoekers uit het buitenland kunnen in een aantal gevallen pas een visum krijgen als iemand in Nederland zich garant stelt. Dat verschilt per land en hangt af van het inkomen van de bezoeker.

De Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) houdt bij welke buitenlandse bezoekers een visum moeten hebben. Op de site ind.nl vindt u meer informatie en kunt u nagaan of een bewijs van garantstelling nodig is.

Voor inhoudelijke vragen over de garantverklaring kunt u bij de IND terecht. U kunt ook de informatie bekijken op rijksoverheid.nl.

Hoe werkt het?

U download de garantverklaring op de site van de IND. U vult het formulier in maar ondertekent hem in het gemeentehuis in het bijzijn van een ambtenaar. Daarmee is uw handtekening gelegaliseerd.

De gemeente legaliseert alleen de handtekening van degene die zich garant stelt of de bezoeker onderdak biedt.

Om een afspraak te maken klikt u op de knop 'Afspraak maken' in het rechtermenu op deze pagina.

Wat moet ik doen?

U neemt de volgende documenten mee naar uw afspraak:

  • de garantverklaring
  • uw geldig identiteitsbewijs

Wat kost het?

De legalisering van de handtekening op de garantverklaring kost € 9,10.