11 tips voor het bouwen van een eigen huis

Om u op weg te helpen, hebben we een aantal tips samengesteld voor het kopen en bebouwen van een kavel.

1. Zoek de kavel die bij u past, zowel qua afmeting, bezonning, ligging en bouwmogelijkheden.
  2. Maak ter inspiratie en verduidelijking van uw wensen een 'moodboard'. Zoek naar foto’s en plaatjes van huizen en interieurs die u aanspreken; kijk ook naar kleuren en materialen.
  3. Kies het proces dat bij u past. Wilt u met een architect werken of wilt u met een (catalogus)bouwer werken? Een architect vraagt wellicht meer inzet en tijd van uzelf, maar leidt tot een uniek ontwerp naar uw specifieke wensen. Een (catalogus)bouwer biedt meer zekerheid vooraf; u weet dan wat u krijgt en voor welke prijs.
  4. Bedenk dat de keuze voor een proces met een architect niet per definitie betekent dat uw huis meer gaat kosten. Er zijn talloze voorbeelden waar het omgekeerde waar is. Uw onderhandelingspositie is veel sterker als u vrij bent in de keuze van uw aannemer.
  5. Ga oriënterende gesprekken aan met circa 3 architecten of (catalogus)bouwers en kies daarna de partij waar u het beste gevoel bij hebt. Geef de architect/(catalogus)bouwer mee dat het bouwplan in beginsel moet voldoen aan de gemeentelijke welstandsnota/beeldkwaliteitsplan en de eisen uit het bestemmingsplan.
  6. Maak een programma van eisen van uw woonwensen: oppervlakte van de woning/kavel, aantal kamers met maatvoering en kwalitatieve eisen zoals vides, erkers enzovoort. Maar bijvoorbeeld ook de plaats van de keuken en andere belangrijke ruimtes.
  7. Maak in de beginfase al een kostenraming die als uitgangspunt dient. Onderscheidt grondkosten, bouwkosten en bijkomende kosten. Deze raming vult u gedurende het proces steeds verder in.
  8. Wij adviseren u gebruik te maken van het zogeheten ‘vooroverleg’.
  9. Maak een planning zodat u zo snel mogelijk tot een concreet en haalbaar plan komt. Reken erop dat de doorlooptijd van het hele proces ongeveer 1,5 tot 2 jaar duurt voordat u er daadwerkelijk woont. De ontwerpfase (voor de vergunning) duurt ongeveer een half jaar. Houd hierbij rekening met een doorlooptijd voor een omgevingsvergunning van circa 8 weken. Neem voor vragen over de gemeentelijke procedure contact op met afdeling Ruimte en Milieu.
  10. Zorg dat u in een vroeg stadium uw financiering regelt. Ervaring leert dat dit veel tijd vergt, ook als uw leencapaciteit voldoende is.
  11. Zorg dat u een aannemer hebt met een woningborggarantie, dan weet u zeker dat uw huis wordt (af)gebouwd.