Aanbieden rolemmer en veelgestelde vragen

Vragen:

Wanneer wordt welke rolemmer geleegd?

Kijk op de website 'afvalkalender.schouwen-duiveland.nl' voor de inzameldagen.
Ook is er een app beschikbaar, 'Afval Schouwen-Duiveland', met de afvalkalender. Deze kunt u downloaden via de Play Store of App Store.

Hoe laat moet ik mijn rolemmer buiten zetten?

We verzoeken u om uw rolemmer op de dag van lediging voor 7.30 uur buiten te zetten.

Welk afval mag nou wel of niet in welke rolemmer?

Een overzicht van wat wel of niet in welke rolemmer mag kunt u vinden op de afval website of in de app.

aanbieden rolemmer

Hoe moet ik mijn rolemmer neerzetten?

We verzoeken u uw rolemmer met de voorkant / opening richting de straat aan te bieden. Op de foto ziet u hoe u de rolemmer moet neerzetten. Ook vragen we u de rolemmer zo vol mogelijk aan te bieden.

 

 

Verzwaren rolemmer

Mijn rolemmer voor plastic afval waait bij veel wind snel om. Wat kan ik doen?

Ook al is de rolemmer voor plastic afval en drankkartons helemaal vol, dan weegt het in verhouding nog weinig. Bij veel wind kan de rolemmer omwaaien en afval op straat belanden. U kunt dit voorkomen door een (bak)steen tegen de wielen van uw rolemmer te zetten. Op de foto hiernaast ziet u een voorbeeld van hoe u dit kunt doen. Een andere mogelijkheid is om (indien mogelijk) bij veel wind een keer over te slaan en/of gebruik te maken van een van de verzamelcontainers bij de supermarkten.

Ik wil graag een extra rolemmer. Kan dat en wat moet ik dan betalen?

U kunt via onze Servicelijn een extra grijze (restafval) of groene (GFT) rolemmer aanvragen. 
Voor een extra grijze rolemmer (240 liter) betaalt u € 230,40 per jaar. De kosten voor een extra groene rolemmer (240 liter) bedragen € 184,93 per jaar. Houd er wel rekening mee dat ook voor de tweede grijze rolemmer geldt dat u € 6,12 per lediging moet betalen. Deze bedragen zijn gebaseerd op de tarieven van 2020.

Kan ik huishoudelijk restafval bij de milieustraat brengen?

Nee. Om te zorgen dat iedereen op Schouwen-Duiveland hun afval zoveel mogelijk scheidt, kunt u uw huishoudelijk restafval alleen via de grijze rolemmer aanbieden en niet bij de milieustraat brengen. We wijzen u erop dat de medewerkers van de milieustraat hier op controleren.

Kan ik mijn GFT afval bij de milieustraat brengen?

Ja, als u zelf geen groene rolemmer hebt, kunt u uw GFT afval bij de milieustraat brengen.

Wat moet ik doen met (incontinentie) luiers?

We begrijpen dat de grijze rolemmer door luiers snel vol komt te zitten. Neem in dat geval contact op met ons via telefoonnummer (0111) 452 111. We denken graag met u mee over een passende oplossing, bijvoorbeeld door u tijdelijk een extra rolemmer te bieden.

Waarom heeft de grijze rolemmer voor restafval een chip?

Vanaf 1 januari 2018 betaalt u, naast een basistarief, ook een variabel bedrag voor het aantal keer dat u de grijze rolemmer door ons laat legen. Om dit goed bij te houden, is de nieuwe grijze rolemmer voorzien van een chip die het aantal ledigingen registreert. Alleen grijze rolemmers voorzien van een chip en sticker worden door ons geleegd.

Kan met de chip worden gezien hoeveel restafval in de grijze rolemmer zit?

Nee, dat kan niet. De hoeveelheid restafval dat u in de grijze rolemmer stopt wordt niet gewogen. Met de chip houden we alleen bij hoe vaak u de grijze rolemmer door ons laat legen.

Wanneer registreert de ondergrondse afvalcontainer een lediging?

Een ondergrondse container registreert alleen een lediging als de klep helemaal open is geweest. Als u alleen uw pasje ervoor hebt gehouden, wordt dit niet als een lediging gezien of geregistreerd.

Ik ga verhuizen. Moet ik de pas voor de ondergrondse container meenemen?

Nee, een pas voor de ondergrondse afvalcontainer is gekoppeld aan een adres, niet aan de persoon die op dat adres woont. Als u verhuist, kunt u uw pas voor de ondergrondse container aan de nieuwe bewoner overhandigen. Let op: de datum van uitschrijving is hierbij bepalend. Neem voor vragen contact met op onze Servicelijn via onze website of door te bellen naar telefoonnummer (0111) 452 111.

Ben ik verplicht afval te scheiden?

Ja, u bent verplicht om uw afval te scheiden. Volgens landelijke regelgeving is dit vastgelegd in de afvalstoffenverordening van de gemeente Schouwen-Duiveland.

Waarom ‘Afval scheiden loont’?

In restafval – het afval dat in de grijze rolemmer gaat - zit vaak nog veel materiaal dat opnieuw gebruikt kan worden. Denk bijvoorbeeld aan plastic of drankkartons. Het opnieuw gebruiken van afval is goed voor het milieu en zorgt voor lagere verwerkingskosten. Daarom hebben we op Schouwen-Duiveland sinds 2018  ‘Afval scheiden loont’. Een manier van afvalinzameling waarmee we – samen met u – het restafval willen terugbrengen van 300 naar 100 kilo per inwoner.

Wat betaal ik in 2020 aan afvalstoffenheffing?

In 2020 betaalt u de volgende tarieven voor de inzameling van huishoudelijk afval. De tarieven bestaan uit een vast jaarbedrag en een bedrag voor elke keer dat u uw grijze rolemmer laat legen of afval in een ondergrondse container stopt. U betaalt geen extra kosten voor het legen van één GFT (groene) rolemmer of uw rolemmer voor plastic afval, drankkartons of metaal (met het oranje deksel). Alleen wanneer u een extra groene rolemmer aanvraagt betaalt u € 184,93 per jaar voor de extra rolemmer. 

Tarieven 2020

  • Vast bedrag per jaar voor een één- of tweepersoons huishouden: € 181,20
  • Vast bedrag per jaar voor een drie- of meer persoons huishouden: € 230,40
  • Bedrag per keer dat de grijze rolemmer (restafval) geleegd wordt: € 6,12
  • Bedrag per storting in de ondergrondse container: € 1,53

In 2020 betaalt u het vaste bedrag, dus € 181,20 of € 230,40. Ook betaalt u in 2020 het bedrag dat gelijk staat aan het totaal aantal keer dat u uw grijze rolemmer in 2019 hebt laten legen. Hiervoor geldt het tarief van het voorgaande jaar (2019). Dit betaalt u met de aanslag gemeentelijke heffingen die u in februari ontvangt.
Het bedrag dat gelijk staat aan het totaal aantal keer dat u uw grijze rolemmer in 2020 hebt laten legen of restafval in de ondergrondse container hebt gestort, betaalt u met de gemeentelijke heffingen in februari 2021.

Tarieven 2019

Het aantal ledigingen van een rolemmer en/of het aantal stortingen in een ondergrondse container worden in februari 2020 in rekening gebracht. Voor deze variabele tarieven gelden de bedragen over 2019.

  • Bedrag per keer dat de grijze rolemmer (restafval) geleegd wordt: € 5,40
  • Bedrag per storting in de ondergrondse container: € 1,35

Kosten voor kwijtgeraakte afvalpassen/rolemmers

  • Voor een verloren / kwijtgeraakte afvalpas wordt € 15  in rekening gebracht.
  • Voor een kwijtgeraakte /gestolen rolemmer wordt € 30 in rekening gebracht.

Waarom zijn de tarieven gestegen?

De tarieven zijn om verschillende redenen gewijzigd. De kosten voor het verwerken van afval zijn gestegen en we ontvangen als gemeente minder vergoeding voor het afval dat opnieuw gebruikt kan worden. Het scheiden van afval blijft echter – ook met de gewijzigde tarieven – nog steeds lonen. 

Ik heb een bedrijf aan huis. Word ik gezien als bedrijf of als particulier?

Wettelijk is het zo geregeld dat als er op een perceel wordt gewoond, dit wordt gezien als een woning. Dan bent u verplicht om de afvalstoffenheffing te voldoen, of u er gebruik van maakt of niet. Bij een woning horen dan ook een rolemmer met grijs deksel voor restafval, een rolemmer met oranje deksel voor plastic afval en drankkartons en een groene rolemmer voor GFT afval. Hebt u vragen? Neem dan contact met op onze Servicelijn, via telefoonnummer (0111) 452 111 of onze website.