Afval

Omschrijving

Vanaf 1 januari 2018 is de inzameling van huishoudelijk afval binnen onze gemeente veranderd. Met ‘Afval scheiden loont’ willen we u – de inwoners van Schouwen-Duiveland – helpen en stimuleren uw afval beter te scheiden.

Hoe werkt het?

In het restafval, dat u in de grijze rolemmer stopt of naar een ondergrondse container brengt, blijkt vaak nog veel afval te zitten dat opnieuw gebruikt kan worden. Het verwerken van restafval kost veel geld en is slecht voor het milieu. Ander afval, zoals plastic of drankkartons, levert juist weer geld op omdat het opnieuw gebruikt kan worden.

Het minder vaak aanbieden van restafval (dus uw grijze rolemmer buiten zetten) zorgt voor minder kosten om afval te verwerken, is beter voor het milieu en het kan u zelfs geld besparen. Want, hoe minder vaak u uw grijze rolemmer buiten zet of restafval in de ondergrondse container stort, hoe minder u uiteindelijk hoeft te betalen.

Welk afval mag in welke rolemmer?

Welk afval mag nou in welke rolemmer? Het antwoord op deze vraag vindt u in dit overzicht.

Op welke dag wordt mijn rolemmer geleegd?

Wilt u weten op welke dag bij u de rolemmer geleegd wordt? Kijk dan hier.

Wat kost het?

Afvalstoffenheffing 2019

In 2019 betaalt u de volgende tarieven voor de inzameling van huishoudelijk afval. De tarieven bestaan uit een vast jaarbedrag en een bedrag voor elke keer dat u uw grijze rolemmer laat legen of afval in een ondergrondse container stopt. U betaalt geen extra kosten voor het legen van uw GFT (groene) rolemmer of uw rolemmer voor plastic afval en drankkartons (met het oranje deksel).

Tarieven 2019

  • vast bedrag per jaar voor een één- of tweepersoons huishouden € 174,80
  • vast bedrag per jaar voor een drie- of meer persoons huishouden € 223,30
  • bedrag per keer dat de grijze rolemmer geleegd wordt € 5,40
  • bedrag per storting in een ondergrondse container € 1,35

 Dit waren de tarieven voor 2018

  • vast bedrag per jaar voor een één- of tweepersoons huishouden € 167,95
  • vast bedrag per jaar voor een drie- of meer persoons huishouden € 216,45
  • bedrag per keer dat de grijze rolemmer geleegd wordt € 4,74
  • bedrag per storting in een ondergrondse container € 1,19

In 2019 betaalt u het vaste bedrag, dus € 174,80 of € 223,30. Ook betaalt u in 2019 het bedrag dat gelijk staat aan het totaal aantal keer dat u uw grijze rolemmer in 2018 hebt laten legen of restafval in de ondergrondse container hebt gestort. Dit betaalt u met de aanslag gemeentelijke heffingen die u in februari ontvangt.

Het bedrag dat gelijk staat aan het totaal aantal keer dat u uw grijze rolemmer in 2019 hebt laten legen of restafval in de ondergrondse container hebt gestort, betaalt u met de gemeentelijke heffingen in februari 2020.


Vragen over afvalinzameling?

Hebt u een vraag of wilt u een extra rolemmer? Klik dan op de knop ‘Melding Servicelijn’ in het rechtermenu op deze pagina. Of klik hier voor antwoorden op de meeste gestelde vragen over ‘Afval scheiden loont’. U kunt de Servicelijn ook telefonisch bereiken op telefoonnummer (0111) 452 111. De Servicelijn is op maandag tot en met donderdag bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur en op vrijdag tot 16.00 uur.